Wil je een laadpaal kopen? Dan heb je als nijvere elektrische chauffeur vast al even de cijfertjes naast elkaar gezet. Inderdaad, publiek laden is duurder dan privé en zeker als je geregeld bij een snellader terecht komt. Op je eigen erf laden wordt steeds gewoner. Het volume aan laadpalen dit dan ook behoorlijk snel uit. Want niet alleen is een privé paal beter voor je beurs, het is ook beter voor je humeur. Want naar een bezette laadpaal rijden is niet leuk. En een hele tijd wachten voor je accu vol is, daar word je ook niet vrolijker van. Thuis zet je je auto gewoon in de parkeerstand en sluit je je laadpaal erop aan. Daarna doe je thuis wat je wilt – geen gewacht op een volle accu.
Een eigen laadpaal is drie keer plussen
Drie factoren maken het erg interessant dus als je gaat investeren in je eigen laadpaal:
• Goedkopere stroom afnemen
• Altijd een vrije paal voor je auto
• Wachttijden zijn voorbij
Laadpaal liefst dicht bij de meterkast houden
Goed, je hebt vooraf eerst wel kosten, wil je een laadpaal kopen en die laten installeren. Maar dat zijn eenmalige kosten; reken op zo’n 1.500 tot 2.000 euro. Dat bedrag zou nog wat kunnen oplopen, bijvoorbeeld omdat je meterkast op een onhandige plek in huis is en ver verwijderd van de plek waar je je laadpaal de grond in wilt. De eenmalige kosten kunnen ook goedkoper worden wanneer je alleen maar door een buitenmuur hoeft om meterkast met laadpaal te kunnen koppelen. Duurder wordt het weer als je een lange kabel sluis moet frezen door sterk beton.
Een laadpaal kopen voor krachtstroom
Heb je in je meterkast 3-fasen stroom? Dan heb je dus krachtstroom en dat betekent in principe dat je sneller zou kunnen laden. Met de juiste laadpaal heb je je auto-accu dan razendsnel weer op peil. Voor laden met krachtstroom zijn drie dingen nodig:
• De laadpaal moet geschikt zijn voor krachtstroom
• Je meterkast heeft 3-fasen stroom
• De on board charger van je auto kan 3-fasen laden
Traag laden en snel laden
Een laadpaal kopen is eigenlijk niet zo moeilijk. Eerst vergelijk je het wassende aanbod aan laadpalen tot je de voor jouw situatie meest interessante paal hebt gevonden. Dat kan natuurlijk ook een box zijn die je aan de wand kunt monteren. Je kijkt dan in je meterkast. Nog geen 3-fasen aansluiting? Wellicht wel beter als je snel wilt laden. Je kunt je netbeheerder verzoeken krachtstroom aan te brengen. Want met normale 1-fase stroom laad je niet echt vlot op. Dan zou je ook wel zonder laadpaal af kunnen. Gewoon de stekker in het stopcontact van je garage steken en aansluiten op je elektrische auto. Er is wel een verschil. Na een uurtje gewoon laden kun je zo’n 20 km rijden. Een uurtje laden met krachtstroom betekent dat je al 60 km de weg op kunt. Heb je een stroomtarief met daluren? Dan kun je je auto goedkoop ‘s nachts aan de kabel leggen.
Laadpaal kopen maar niet zelf installeren
Jij beslist over het laadpaal kopen maar je laat beter wel vakkundige monteurs de installatie daarvan doen. Werk in de meterkast en aan de laadpaal is en blijft iets voor vaklieden. Veiligheid voorop.