7 november 2022
Het is de mooiste tijd van het jaar!
. . . Maar misschien niet altijd voor verladers.
Tijdens de vakantieperiode zien we meestal een krappere capaciteit en iets hogere tarieven naarmate de verzendvolumes toenemen. Dit kan leiden tot servicestoringen, gemiste verkopen en terugboekingen van retailers.
Servicestoringen zijn er in overvloed tijdens de vakantieverzending
Op weg naar deze feestdagen is de vraag van de consument afgenomen en zijn de voorraadniveaus hoger dan in jaren. Veel consumenten hebben echter geld te besteden en willen graag geld uitgeven, ondanks hun zorgen over inflatie. McKinsey’s nieuwste Consumer Pulse Survey geeft aan dat 55% van de Amerikanen enthousiast is om te winkelen voor de feestdagen en dat 56% al in oktober is begonnen met winkelen.
Veel merken voor consumentenverpakte goederen (CPG) zijn afhankelijk van de feestdagen voor een behoorlijk deel van hun inkomsten. Op hun beurt voeren de meesten hun productie- en leveringsinspanningen in deze tijd van het jaar op, wat betekent dat er meer vrachtorders moeten worden afgehandeld.
Omdat vervoerders hun uren beperken om chauffeurs en gezinnen rond de feestdagen tegemoet te komen, moeten ze meer ritten maken met minder beschikbare servicedagen. De meeste zijn ook gesloten voor Thanksgiving en werken de dag ervoor en erna op gereduceerde uren. Hetzelfde geldt voor Kerstmis, waardoor de beschikbare capaciteit voor uw vracht merkbaar afneemt. Om de situatie nog ingewikkelder te maken, nam de vraag naar vrachtdiensten toe en nam toe bestellingen tijdens de piek betekent dat vervoerders vaak te veel inzetten.
Dit kan leiden tot servicestoringen terwijl ze zich haasten om het toegenomen volume te dekken, wat gelijk staat aan vracht die op het dok is achtergebleven, gemiste leveringen, verloren verkopen en terugboekingen van retailers. Dit is nogal problematisch als het gaat om het vervullen van PO’s, vooral tijdens het drukste winkelseizoen van het jaar.
Bereid uw toeleveringsketen voor op de feestdagen
Om piekverstoring tegen te gaan, hebben we zes manieren samengesteld om uw toeleveringsketen voor te bereiden op piekverstoring tijdens de feestdagen.
1. Overcommuniceer
Dit is een belangrijke sleutel tot succes tijdens de feestdagen. Begrijp uw vrachtbehoeften en bepaal de hoeveelheid vracht die u wilt verzenden. Deel die informatie dan ver van tevoren met uw vervoerspartners. Hierdoor kunt u capaciteit vastleggen en het ophalen en afleveren van vracht goed plannen.
2. Bouw extra tijd in
Wachten tot het laatste moment is nooit een verstandige beslissing in de wereld van logistiek, maar het is nog erger tijdens een vakantieseizoen met beperkte capaciteit, vertragingen door het weer, problemen met vervoerders en andere onvoorziene seizoensgebeurtenissen.
Er is niets erger dan lege schappen te hebben in de aanloop naar Kerstmis. Zipline’s experts op het gebied van minder dan vrachtwagenladingen raad aan om twee extra transitdagen in te bouwen rond uw belangrijkste data in het vakantieseizoen. Dit biedt een adequate buffer voor het oplossen van problemen, indien nodig.
Bovendien, als u uw vervoerspartner niet voldoende geeft doorlooptijd, je bent verplicht ervoor te betalen. Dringende vakantieleveringen gaan gepaard met forse pieken in tarieven en schaarse capaciteit. Vooruitkijken is een van de belangrijkste dingen die u kunt doen om de kosten laag te houden en de leveringsnormen te halen.
3. Ken de serviceschema’s van Carrier Holiday
Elke vervoerder bepaalt zijn eigen vakantieschema. Laat u niet betrappen in de veronderstelling dat een koerier actief is terwijl ze misschien vrij nemen. Velen hebben beperkte activiteiten in de aanloop naar en na een grote feestdag, wat betekent dat ze minimale lijndiensten en zeer beperkte ophaal- en bezorgdiensten kunnen uitvoeren. Een 3PL-partner zou namens u moeten helpen bij het verzamelen en delen van deze operationele deadlines.
4. Bereid je voor op bekende vakantietoeslagen
Vanwege de toegenomen volumes en de vraag naar een snelle afhandeling, verhogen veel pakketvervoerders automatisch hun tarieven tijdens de feestdagen. Dit is bijzonder waar voor UPS en FedEx, die piektarieven van oktober tot januari toevoegen. Budget voor iets hogere pakketverzendkosten om de instroom van vakantievraag te evenaren. Of verplaats, zoals veel verladers ervoor kiezen, uw grotere volumes vóór de vakantiepiek.
Als u voldoende volume heeft, kunt u er ook voor kiezen om tijdens de vakantiepiek uw pakketzendingen over te hevelen naar LTL en zo de tariefstijging te overtreffen. Hangt af van jouw minimale bestelhoeveelheden, dit kan u helpen besparingen vast te leggen.
5. Zorg voor zichtbaarheid van bestellingen
Volg uw zendingen zodat u altijd weet waar uw bestellingen zijn tijdens de hectische feestdagen.
Gelukkig heb je in de technologierijke vrachtomgeving van vandaag tal van opties:
- Voeg een pallettracker toe aan uw zendingen en volg updates.
- Verzoek dat chauffeurs GPS-tracking gebruiken.
- Vraag uw 3PL-partner welke zichtbaarheidstools zij beschikbaar hebben. Zipline logistiek’ Summit-platform toont u realtime updates van GPS-trackers en communicatie met vervoerders.
6. Werk samen met experts op het gebied van retaillogistiek
Door samen te werken met een logistiek bedrijf dat de complexe, genuanceerde wereld van de detailhandel begrijpt, vergroot u uw kansen op succes tijdens de feestdagen drastisch. Een in de detailhandel gespecialiseerde transportpartner kan uw vracht koppelen aan een uitgebreid netwerk van voorkeursvervoerders die de leveringsbehoeften van de meest uitdagende ontvangers van het land begrijpen.
Vertrouwen op Zipline Logistics = succes met verzenden tijdens de feestdagen
Zipline Logistics bestaat uit specialisten in retaillogistiek die CPG-verladers helpen het transport naar winkellocaties tijdens de feestdagen onder de knie te krijgen. Onze in de detailhandel opgeleide operationele teams en onze cultuur waarbij de mens centraal staat, helpen CPG-verladers om normen voor tijdige levering te halen en optimale resultaten te behalen.
Hulp nodig bij uw vakantieverzending?
Win de feestdagen met Zipline 🎁