Meer verstoringen van de International Longshore & Warehouse Union (ILWU) vinden plaats in de havens aan de westkust, met name in de haven van Oakland, omdat contractonderhandelingen nergens toe lijken te leiden.
Het omleiden van vracht uit de havens aan de westkust was een goede keuze
Dit was natuurlijk een voorspelbare uitkomst, aangezien arbeidsvertraging en ontwrichting in de havens de afgelopen decennia een typisch onderdeel waren van het contractonderhandelingsproces. Onder de strategieën die wij hier bij Universal Cargo aanbevelen verladers namen toen de onderhandelingen nog in het verschiet lagen, vracht door havens aan de oostkust en aan de Golfkust.
Gisteren (woensdag 2 november) een artikel in het Journal of Commerce (JOC) van Bill Mongelluzzo bevestigde de beslissing die veel verladers inderdaad hebben genomen om weg te varen van West Coast Ports:
Vrachtafhandelingsoperaties werden woensdag verstoord in de haven van Oakland, wat nieuwe rechtvaardiging bood voor importeurs die groeiende hoeveelheden vracht naar de oost- en Golfkust omleiden te midden van controversiële longshore-contractbesprekingen aan de westkust. Die verschuiving zal waarschijnlijk doorgaan totdat er een arbeidsovereenkomst is bereikt, wat volgens sommigen niet snel zal gebeuren.
De nieuwste arbeidsverstoring
Mongelluzzo gaat verder in op de nieuwe verstoring die we zien:
In de laatste verstoring die verband houdt met de contractbesprekingen, protesteerden scheepsbeambten van de International Longshore & Warehouse Union (ILWU) in Oakland over een kwestie van reiskostenvergoeding voor havenarbeiders die vanuit afgelegen locaties de haven binnenkomen. Dat dwong drie van de vier containerterminals van Oakland om de operaties voor de eerste ploeg van woensdag stop te zetten, vertelde een havenwoordvoerder aan JOC.com.
Terminaloperators die hun faciliteiten voor de hele eerste shift hebben gesloten, zijn van plan woensdag weer open te gaan voor de avondshift. “Onze internationale maritieme terminals zijn vandaag gesloten en zullen vanavond proberen weer open te gaan”, aldus de woordvoerder.
Dit kan worden toegevoegd aan een lange en groeiende lijst van arbeidsvertragingen en verstoringen in de havens aan de westkust. Ik heb in deze blog over de vertragingen geschreven met berichten als ILWU vertraagt de havenactiviteiten van Oakland en Seattle en ILWU Arbeidsactie vindt plaats als contractonderhandelingen er slecht uitzien. Vorige week hebben we het zelfs gezien contractonderhandelingen worden opgeschort over de kwestie van de jurisdictie van de vakbonden in de haven van Seattle terwijl er een hoorzitting over de kwestie plaatsvindt.
Werkuren vallen, onder druk staande situatie
Nieuwsuitzendingen hebben erop gewezen dat de ILWU niet veel druk van haar leden heeft gekregen om snel tot een oplossing te komen met de contractonderhandelingen, omdat de werkuren over het algemeen hoger zijn. Verbaasd om te lezen dat de werkuren nog steeds hoog waren en bang dat de trend snel zou veranderen vanwege de economische neergang en de afname van de vraag naar scheepvaart, schreef ik:
Te midden van een onrustige economie daalt de vraag naar schepen momenteel snel. Laten we hopen dat dit er niet toe leidt dat het aantal arbeidsuren begint te dalen, waardoor de situatie in de havens aan de westkust lelijk wordt.
Nou, de werkuren dalen. Gedeeltelijk vanwege de afname van de vraag en, volgens het artikel van Mongelluzzo, vanwege de arbeidsvertragingen en werkonderbrekingen:
Dergelijke ad-hoc werkonderbrekingen en vertragingen, die alle havens aan de westkust hebben getroffen sinds het vorige contract tussen de ILWU en de Pacific Maritime Association (PMA) op 1 juli afliep, dragen niet alleen bij tot dalende vrachtvolumes, maar ook tot een grote daling van het aantal gewerkte manuren door dokwerkers aan de westkust dit najaar.
Afgaande op de informatie, inclusief actuele gegevens en een prognose, deelt Mongelluzzo in zijn artikel, is het redelijk om te verwachten dat het aantal manuren zal blijven dalen.
Volgens de PMA lagen de betaalde manuren van ILWU dit jaar, ondanks de dalende vrachtvolumes in de havens aan de westkust, ongeveer 3 procent hoger dan vorig jaar tot september. In september werden de manuren negatief, een daling van 3,9 procent ten opzichte van september 2021. De daling van het aantal manuren is sindsdien versneld, met een daling van 7,6 procent in de eerste drie weken van oktober op jaarbasis. Terminaloperators zeggen dat vervoerders hen hebben verteld dat ze verwachten dat de vrachtvolumes in het eerste kwartaal van 2023 verder zullen dalen.
Combineer dalende manuren met controversiële onderhandelingen die volgens alle rapporten erg ver verwijderd lijken van een oplossing, ik zou verwachten dat arbeidsacties en verstoringen in de havens aan de westkust zullen blijven verslechteren.
Marktaandeel verschuiven
Zoals gebeurde tijdens de controversiële ILWU-contractonderhandelingen van 2014-2015, winnen de havens aan de oostkust en de Golfkust marktaandeel van de havens aan de westkust. Mongelluzzo gaf daar ook cijfers over:
Het marktaandeel van de westkust van de Amerikaanse invoer uit Azië daalde in de eerste negen maanden van het jaar tot 57,5 procent, vergeleken met 61,2 procent in dezelfde periode vorig jaar. Het aandeel van havens aan de oostkust steeg van 32,8 procent naar 35,1 procent, terwijl het aandeel van de Gulf Coast steeg van 5,7 procent naar 7,1 procent, volgens PIERS, een zusterproduct van JOC.com binnen S&P Global.
Als de zaken doorgaan zoals ze gaan, zou ik verwachten dat de havens aan de oostkust en de Golfkust winst blijven maken op het gebied van marktaandeel. Het is ook waarschijnlijk dat een deel van dat gewonnen marktaandeel kan worden behouden, zelfs nadat een nieuwe overeenkomst tussen de ILWU en de PMA is bereikt.